İnterneti sürekli büyüyen, devasa bir kütüphane olarak düşünün. Google Arama, mevcut her kitabı (veya web sayfasını) dizine eklemeyi hedefleyen titiz bir kütüphaneci gibi davranır. Bunu yapmak için genellikle "bot", "örümcek" veya daha spesifik olarak Googlebot adı verilen otomatik programlar kullanır .
Bunlar küçük robotlar değil; sayfa sayfa bağlantıları takip ederek web'de gezinen karmaşık kod parçalarıdır. Web sitesi içeriğini keşfetme ve okuma işlemine Google Tarama denir . Amaç? Google'ın devasa dijital kütüphanesi olan ve indeks olarak bilinen kütüphaneye eklemek üzere yeni ve güncellenmiş sayfalar hakkında bilgi toplamak. Bu kütüphane, yüz milyarlarca web sayfası içeren ve 100 milyon gigabayttan fazla depolama alanı tüketen devasa bir koleksiyondur! Birisi arama yaptığında Google sonuçları bu indeksten çeker. 2025 itibarıyla Google'ın arama indeksinin yaklaşık 400 milyar belge içerdiği tahmin edilmektedir. Depolama açısından indeks 100 milyon gigabaytı (100 petabayt) aşmaktadır ve bu da Google'ın arama sonuçlarını sunmak için işlediği muazzam miktardaki bilgiyi vurgulamaktadır.
Bu kapsamlı endeks sayesinde Google, günde 13,6 milyardan fazla aramayı işleyebiliyor ve bu da yıllık yaklaşık 5 trilyon arama anlamına geliyor.
Bu otomatik tarayıcılar, web sitenizin kodunu okuyarak içeriği, görselleri ve yapıyı analiz ederek her sayfanın ne hakkında olduğunu anlar. Bu, sürekli devam eden devasa bir görevdir!
Basitçe söylemek gerekirse: Google sitenizi taramazsa, sitenizin var olduğunu veya sitenizi güncellediğinizi bilemez.
Potansiyel müşteriler ürün veya hizmetlerinizi aradığında işletmenizin web sitesinin Google Arama Motoru Sonuç Sayfalarında ( SERP'ler ) görünmesi için Google'ın sayfalarınızı taraması ve dizine eklemesi gerekir.
Bu nedenle, Google'ın sitenizi etkili ve düzenli bir şekilde taramasını teşvik etmek, başarılı bir çevrimiçi pazarlama stratejisinin temelini oluşturur.
(Not: Genellikle sayfaların taranmasını istersiniz, ancak dahili yönetici girişleri veya teşekkür sayfaları gibi hariç tutmak isteyebileceğiniz belirli sayfalar olabilir. Bu, robots.txt adlı bir dosya kullanılarak yönetilir - başka bir günün konusu, ancak farkında olmakta fayda var!)
Bu yaygın bir sorudur ve cevabı: değişir. Google her web sitesini aynı sıklıkta taramaz. Googlebot'un sitenizi ne sıklıkta ziyaret ettiğini etkileyen birkaç faktör vardır:
Sihirli bir sayı yok ama asıl çıkarım, aktif, sağlıklı ve iyi yapılandırılmış bir web sitesinin daha sık Google Taraması'nı teşvik etmesidir.
Googlebot'un sitenizi ne sıklıkla ziyaret ettiğini merak ediyor musunuz ? Google bu bilgiyi doğrudan Google Search Console (GSC) içinde sunar. GSC, sitenizin Google Arama'daki performansını izlemek için gerekli ve ücretsiz bir araçtır.
Tarama İstatistikleri raporunuzu şu şekilde bulabilirsiniz:
Bu rapor, toplam tarama isteği sayısı, toplam indirme boyutu, ortalama yanıt süresi ve Google'ın karşılaştığı kullanılabilirlik sorunları dahil olmak üzere son 90 güne ait verileri gösterir. Bu raporu inceleyerek, Google'ın sitenize erişimde sorun yaşayıp yaşamadığını anlayabilirsiniz.
(Önemli Not: Google, mobil öncelikli indeksleme nedeniyle artık öncelikle mobil tarayıcısını kullanıyor . Tarama İstatistikleri raporu, sitenizi çoğunlukla hangi Googlebot türünün (Akıllı Telefon veya Masaüstü) taradığını gösterecektir. Sitenizin mobil cihazlarda mükemmel çalışmasını sağlamak kritik öneme sahiptir.)
Google'ı sitenizi talep üzerine taramaya zorlayamasanız da (çoğu zaman), sitenizi Googlebot için daha çekici ve erişilebilir hale getirmek için stratejiler uygulayabilirsiniz. İşte nasıl:
Tarama hatalarını (örneğin '5xx' sunucu hataları veya 'bulunamadı' '404' hataları) ve kullanılabilirlik sorunlarını (özellikle mobil kullanılabilirlik) belirlemek ve düzeltmek için Google Search Console'u kullanın . Teknik olarak sağlıklı bir sitenin Google tarafından taranması daha kolaydır.
Googlebot'un sitenizin önemli sayfalarından veya bölümlerinden yanlışlıkla engellenmediğinden emin olmak için bu dosyayı (genellikle yourdomain.com/robots.txt adresinde bulunur) iki kez kontrol edin.
Diğer saygın web siteleri sizin sitenize bağlantı verdiğinde ( geri bağlantı ), bu Google'a otorite sinyali verir. Bunu bir güven oyu olarak düşünün. İlgili sektör sitelerinden, yerel dizinlerden veya iş ortaklarından bağlantılar alın. Birkaç iyi bağlantı bile, birçok düşük kaliteli bağlantıdan daha iyidir.
Bu çok önemli! Sürekli olarak değerli içerik (blog yazıları, vaka çalışmaları, yeni hizmet sayfaları) eklemek, Google'ın geri dönüp sizi araması için bir sebep sağlar. Deneyim, Uzmanlık, Yetkinlik, Güvenilirlik ( EEAT ) seviyenizi göstermeye odaklanın. Sektör bilginizi paylaşın, müşteri başarılarını sergileyin ve mevcut içeriğinizi güncel ve doğru tutun. Farklı formatları karıştırın: metin, resim, video ve belki de infografikler kullanın.
Site haritası , web sitenizdeki önemli sayfaları listeleyen ve arama motorları için bir yol haritası görevi gören bir dosyadır. Tarama veya dizine ekleme garantisi vermese de, Google Search Console aracılığıyla güncel bir site haritası göndermek, Google'ın site yapınızı anlamasına ve içeriğinizi daha verimli bir şekilde keşfetmesine yardımcı olur.
Kendi web sitenizdeki ilgili sayfaları birbirine bağlayın. Örneğin, bir hizmet hakkındaki bir blog yazısından ana hizmet sayfanıza bağlantı verin. Bu, Google'ın sayfalarınız arasındaki ilişkiyi anlamasına ve tarayıcı örümceklerinin sitenizde daha kolay gezinmesine yardımcı olur.
Sayfalarınızın net ve açıklayıcı başlık etiketlerine, iyi yazılmış meta açıklamalarına (arama sonuçlarında 'reklam metni' işlevi görür), mantıklı URL yapılarına ve hızlı yükleme hızlarına ( Core Web Vitals ) sahip olduğundan emin olun. Bunlar hem kullanıcı deneyimini hem de taranabilirliği iyileştirir.
Yeni içeriğinizi sosyal medyada, e-posta bültenlerinde veya sektörel tanıtım yoluyla paylaşın. Daha fazla görünürlük, Google tarafından daha hızlı keşfedilmenizi sağlayabilir.
Google'ın hızla görmesini istediğiniz önemli bir güncelleme mi yaptınız veya hayati önem taşıyan yeni bir sayfa mı açtınız? Düzenli tarama otomatik olarak gerçekleşirken, Google Search Console belirli bir URL için dizine ekleme talebinde bulunmanın bir yolunu sunar:
Bu, anında dizine eklenmeyi garanti etmez, ancak Google'a bu belirli sayfanın incelenmeye hazır olduğunu bildirir ve bu da genellikle normal bir taramayı beklemeye kıyasla keşif sürecini hızlandırır. Unutmayın, aynı URL'yi birden çok kez göndermek, işlemi daha da hızlandırmaz.